5 Tips Selepas Mendapat Keputusan SPM



Salam semua.


Tidak lama lagi keputusan SPM akan keluar secara rasminya. Maka berpusu-pusalah anak-anak remaja lepasan SPM akan ke sekolah untuk mengambil keputusan SPM. . Andai kita gagal PMR pun kita masih boleh sambung belajar. Tapi SPM adalah lesen untuk kita belajar dekat mana yang kita impikan selama ini. Kita nak sambung overseas ke, UM, UIA etc... Semuanya pada SPM.


So bila dapat keputusan SPM apa yang perlu kita buat...


1. Andai keputusan yang kita perolehi maka pertama sekali mesti kita bersyukur pada Allah kerana telah mengambul doa dan usaha yang setimpal dengan kejayaan yang kita inginkan. Ucapakan terima kasih kepada ibu dan ayah kerana keberkatan Allah bergantung kepada keberkatan ibu bapa.


2. Andai keputusan yang diperolehi tidak seperti yang disangkakan, maka perlulah kita refleksi kembali dimana silapnya. Kadang-kala kita telah berusaha bersungguh-sungguh, belajar denga terancang dan sistematik, tapi kita gagal mendapat keputusan yang memberangsangkan. Mesti ada silap di mana-mana. Ibarat seperti kita nak makan-makanan yang sedap-sedap. Memang kita telah beli ayam yang paling baik namun dari segi rencah dan sebagainya adakah mencukupi. Mungkin kita ada melakukan kesilapan pada ibu dan ayah atau sebagainya. Refleks kembali. Mohon kemaafan kepada ibu dan bapa kerana tidak mendapat keputusan yang sepatutnya.


3. Selepas itu carilah mana-mana peluang untuk melanjutkan pelajaran ke mana-mana dalam bidang yang anda minati. Sekarang ni maklumat berkaitan universiti amat mudak diperolehi. Klik je kat internet bersepah-sepah. Andai kita buta IT sekalipun pergi je ke ekspo pendidikan. Mesti ada punya. Namun ada beberapa perkara yang harus kita kita ketahui sebelum mengisi borang UPU ataupun permohonan ke universiti. Sebagai contoh, adaakah keputusan yang kita ada layak untuk memohon bidang yang kita inginkan. Jadi jai suggest kepada adik-adik yang nak mohon universiti, mohonlah kursus yang sesuai dengan keputusan SPM anda.


4. Sekiranya keputusan anda tidak memberangsangkan, jangan pernah berhenti untuk belajar. Dunia memandang kepada 2 perkara hari ini. Ilmu dan kemahiran. Sekiranya kita tidak menguasai bidang akademik maka cuba terokai bidang kemahiran seperti di IKM, ILP, Kolej Komuniti dan sebagainya. Jangan pernah berhenti belajar kerana usia seperti ini bukanlah usia yang pantas untuk memikul beban kerja.


5. Gubakan kabel untuk melayakkan anda masuk ke universiti pilihan anda. Ops jangan salah anggap. Kabel yang jai maksudkan bukan bapak-bapak menteri mahupun YB2.... Tapi kabel yang ampunya kabel. Kabel atau pertolongan dari Allah. Tidak ada kuasa yang mampu menandingi pertolongan dari Allah. Lakukan sembahyang hajat, sembahyang taubat dan sebagainya. Jangan lupa... Semakin dekat diri dengan tuhan semakin dekat kita dengan kejayaan.

Buat sume teman-teman,gud luck untuk result SPM...dan terima lah ia dgan hati yg redha...kerana...YANG KAT ATAS tu dah aturkan hidup kita...:-)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan