Iman,amal dan sabar...mana yang penting?

Assalamualaikum....


saya baru pulang dari kuliah di masjid berdekatan kampung saya...saya mengikuti ustaz saya yang menyampaikan kuliah selepas magrib di masjid itu...malam ini sedikit sebanyak ilmu itu telah dapat mencolek benak saya...tentang amal...


"seseorang yang ingin diri nya dekat dengan Allah bukan nye bergantung pada amal...bahkan sesiapa yang bergantung pada amal namun tidak bergantung pada Allah,jatuh Hukum SYIRIK."...nauzubillah...


Itu diantara petikan dari kuliah yang saya hadiri...tersentak benak saya merenung di sebalik makna petikan itu...


AMAL...setiap manusia mengimpikan syurga...dan ingin mendekatkan diri kepada Allah..dan sudah tentu kita akan beramal dan beramal..namun,kembali kepada niat asal kita..adakah kita bergantung kepada amal kita untuk dekat kepada Allah??bukan kah kita harus bergantung kepada Allah agar Allah yang mendekatkan diri kita kepada Zat-Nya...sebenar nya,kita perlu berSABAR...sabar dan bergantung sepenuhnya kepada Allah...Dialah yang mendekatkan diri hambaNya kepada ZAt NYA...inilah ilmu yang saya rasa mampu dikongsikan pada saat ini...


"JANGAN BERGANTUNG PADA AMAL,BERGANTUNG PADA ALLAH ...
 JANGAN BERBANTUNG PADA IMAN,BERGANTUNG PADA ALLAH...
 JANGAN BERGANTUNG PADA MANUSIA,BERGANTUNG PADA ALLAH..
 JANGAN BERGANTUNG PADA  BENDA,BEREGANTUNG PADA ALLAH..
 KERANA ALLAH LAH SEGALA GALA NYA....''


p/S:pesanan buat diri ku yang serba kekurangan ini dan buat teman teman yang cintakan Allah....

1 ulasan: